zondag 5 maart 2017

ALS HET LEVEN SOMS PIJN DOET

Ik rijd op de rijksweg. De weg naar het ziekenhuis. Hoe vaak heb ik dit de afgelopen jaren niet gedaan? Ontelbaar veel. Onze zorgvragers hebben zorg nodig en daar horen helaas ook ziekenhuisopnames bij.

Ik rijd en ondertussen staat de muziek aan. Muziek van de mis toen onze zorgvrager is overleden, twee maanden geleden. Ik luister en hoor de tekst:

Als het leven soms pijn doet en de storm gaat te keer. In een tijd van moeite en verdriet. Alsof de zon niet meer opkomt en het altijd donker blijft. En de ochtend het daglicht nooit meer ziet.....................

Een traan loopt over mijn wang. Als je met een zorgvrager naar het ziekenhuis gaat dan moet je als begeleider stevig in je schoenen staan. Alert en wakend dat het goed gaat.

Maar nu is alles anders. Nu is het geen zorgvrager maar je eigen geliefde. Ik hoor de muziek en denk bij mezelf: het zal toch niet zo zijn dat ik zo weer een afscheid moet regelen. Het is ineens dichtbij.
De muziek dreunt door, zo hard heb ik het staan. Zo hard dat ik nauwelijks kan denken.

Ik wil niet denken. Want het lijkt alsof de ochtend het daglicht nooit meer gaat zien. Ineens heb je geen oplossingen meer. Je bent onzeker.

Je wordt de hele dag heen en weer geslingerd. Elke keer als iemand iets verklaart is het net weet iets anders als de andere dokter. Het lijken tegenstrijdige verhalen en in de loop van de tijd merk ik dat de ene dokter het nieuws anders brengt dan de andere.

Bij de een is het een serieus hartprobleem en de ander zegt het was een hartaanvalletje.

Maar uiteindelijk komt de zon weer op. We mogen dankbaar zijn hoe het gelopen is. Het was een kleine hartaanval, waar een klein bloedpropje een lichte beschadiging heeft achter gelaten. Daarnaast blijft de hartslag   heen en weer schieten. Maar na enkele verschillende medicatie lijkt het nu aan te slaan. Het geeft hoop.

Het heeft je weer even met twee benen op de wereld gezet. Blij dat de zon weer is opgekomen rijd ik voor de vijfde dag achtereen naar het ziekenhuis. Oké, iets rustiger aan gaan doen en dan gaat deze storm ook weer voorbij.....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten