woensdag 31 augustus 2016

WEKKERS

Het was tijd voor een nieuw bed. Bijna alle zorgvragers hadden hun eigen bedden meegebracht. Maar deze was toch echt aan vervanging toe. Na een rondje op de meubelboulevard, hadden we een lux bed uitgezocht.

Er volgt dan een procedure bij de bewindvoering, die met grote bedragen een verzoek moet indienen bij de rechter. Na enkele weken kregen we groen licht. Het bed werd gekocht.

Bij de levering hielpen de mannen ons met het opbouwen van het bed. Het enige wat ik nog moest doen was de stekker voor de afstandbediening van hoog/laag  in het stopcontact te stoppen.

De mannen vertrokken en ik ging terug naar de kamer van de zorgvrager om de klus te klaren. Onder het bed lag een verlengsnoer met 5 stopcontacten. Maar die zaten vol. Dat terwijl er nauwelijks iets in de kamer staat, wat stroom nodig heeft.

Eén voor één liep ik de kabels na. "Deze is voor de wekker" zei ik. De tweede snoer ging ook naar een wekker. Evenals twee andere snoeren en de laatste was voor het nachtlampje, die op het nachtkastje stond. Ik telde dus vier wekkers op het nachtkastje.

"Kom eens kijken." vraag ik de zorgvrager. Ik wijs naar de wekkers en vraag hem waarom er zoveel wekkers op het nachtkastje staan.
"Kijk." zegt hij "Dat is simpel  Deze is voor als ik om half zeven moet opstaan, en deze is voor als ik om half acht moet opstaan. En deze is voor de zaterdag dan mogen we langer slapen en kan ik om half tien opstaan. En de laatste is voor de zondag, dan hoef ik pas om half elf op te staan."

Oké, ik realiseer me dat de beste man niet zelf een wekker kan zetten en dat hij voor deze slimme oplossing heeft gekozen. Voor alle tijden een eigen aparte wekker. Dat is het toppunt van zelfstandig kunnen functioneren in de maatschappij.

Ik besluit om een extra verlengsnoer erbij te leggen. Dan kunnen we in de toekomst er nog een paar wekkers bijzetten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten