woensdag 25 januari 2017

HOE GROEIEN NAGELS

We zijn nog steeds bezig om na het opstaan de kleren aan te trekken. De sokken zijn aan de beurt. Eerst wordt de buitenkant bekeken. Zitten er gaatjes in?? Zitten er draadjes aan?? Kan de sok zo aangetrokken worden dat er geen dubbele stof over elkaar heen zit??

Dan wordt de sok binnenste buiten gekeerd. Ja, we hebben een draadje gevonden. Ik sta al klaar met de schaar, want het heeft geen zin om hierover in discussie te gaan, omdat het aan de binnenkant zit en dus niemand het kan zien etc etc. Wegknippen is de snelste manier om verder te kunnen. Oké, hij draait ze weer om, controleert of zijn geborduurde kruisje er op staat, want anders is het niet zijn sok................

Ja........ we zijn zover dat er een sok aan kan. Hij pakt zijn sok bij de opening waar de voet in moet. Trekt de sok over de voet en begint te gillen. Hij trekt de sok weer van de voet af. Ik probeer uit te zoeken waar nu het probleem zit.

"Mijn nagels, zie je dat dan niet?" roept hij hopeloos. Ik kijk naar de tenen. Zie geen problemen, maar kennelijk voelt hij wat. Hij begint aan de nagel van de grote teen te trekken. Als je niet uitkijkt zal hij zichzelf pijn gaan doen. Want die nagel kan er niet zomaar afgetrokken worden. Hij denkt van wel.

Hij probeert een uitleg te geven waarom de sok niet aankan. Hij wijst naar zijn teen en zegt: "Zie je dat niet, de nagel is wel één meter gegroeid." Bij de beeldspraak moet ik lachen. Ook nu moet je als begeleider uitkijken dat hij niet het gevoel krijgt dat je hem uitlacht. Dat doe je ook niet, de situatie is  gewoon komisch. Maar hij kan dat gevoel krijgen.  Terwijl ik na zit te denken hoe we dit probleem gaan aanpakken zijn zijn gedachten als weer ergens anders.

"Weet jij hoe het werkt als je nagels groeien?" vraagt hij me serieus aankijkend. Ik ben vooral nieuwsgierig naar zijn uitleg. Dus hou ik me dom en vraag hem hoe het werkt.

"Kijk" zegt hij en wijst naar zijn hoofd. "In de hersenen zit het begin van de nagel. De nagel loopt zo door de hals en verspreidt zich over de beide armen en rug naar de benen.  Hij laat zijn ene hand over zijn andere arm glijden om aan te geven waar die nagel langs loopt, in de arm. Door jou arm loopt de nagel naar jou hand. Daar kijkt de nagel welke nagel weer een beetje moet groeien en dan kruipt de nagel door je hand zo naar de vingers. Dat zelfde is ook bij de voeten. Handig hé?......................

Geen opmerkingen:

Een reactie posten