zondag 22 januari 2017

AANKLEED PROBLEMEN VOOR EEN AUTIST

Zuchtend roept hij; "Snap mij nou toch eens." Vertwijfelt kijk ik hem aan. We zijn als een uur bezig om zijn kleren aan te krijgen. Elk kledingstuk wordt bekeken. Zoekend naar pluisjes, draadjes of gaatjes. Millimeter voor millimeter worden ze bestudeerd.

"Kijk nou toch eens, deze hemd is veel kleiner dan de andere, die kan ik toch echt niet aan." Hij wijst zijn hemd aan, die klaar ligt om aan te trekken. "Kijk maar,"  hij pakt de hemd en houdt deze voor zijn borst. Vervolgens pakt hij een andere en houdt die ook voor zijn borst. "Snap mij nou, deze is veel kleiner."

Veel verschil zit er niet in beide hemden, maar hij heeft vandaag moeite met de ene hemd en probeert er van alles over te zeggen om mij te overtuigen dat hij die vooral niet hoeft aan te trekken. Probleem is natuurlijk als ik hierin meega, het voor de volgende begeleider ook een probleem wordt want hij vertelt dan rustig dat ik het de vorige dag ook goed vond.

We worden dan tegen elkaar uitgespeeld en dus moet je moeite doen om dat te voorkomen. Hij vindt dat hij gelijk heeft, door de kledingstukken voor zich te houden. Daar kunnen we iets mee. Want zo kun je geen vergelijking maken.

Ik pak beide hemden en leg ze op elkaar. Hierbij rek ik de ene een beetje uit en de andere leg ik er losjes op. "Nou" vraag ik wat is nu het probleem. Hij staat er met zijn neus bovenop. Wijst vervolgens aan dat de ene langer is dan de andere. Ik ga ook met mijn neus er bovenop staan kijken. "Hoeveel millimeter denk je dat het verschilt? "  Hij kijkt nog eens. We hebben het over 3 millimeter.

Hij kijkt nog eens. Drie millimeter is eigenlijk niet veel. Hij geeft me gelijk. "Wat is nou 3 millimeter?" Dus concludeer ik dat hij gewoon de klaar gelegde hemd kan aandoen.

"Meen je dat nou?" vraagt hij. Hij denkt na en vraagt "Wat vindt jij dan, zal ik die dan toch maar aan doen?" "Als je slim bent trek je die aan, dan verliezen we niet zoveel tijd met het aankleden, want kijk eens op de klok...."

"Oke, sorry" snel trekt hij de hemd aan en gaan we over tot de volgende kledingstuk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten