vrijdag 29 januari 2016

BIJ BETALEN BIJ DE APOTHEKER 0,21 EUROCENT

Het is de bedoeling dat het efficiënter wordt. Medicijnen trekken uit de muur. Voordeel je hoeft niet meer naar binnen bij de apotheker. Je hoeft geen nummertje meer te trekken. Je hoeft niet meer lang te wachten, voor je aan de beurt bent. Om vervolgens weer te wachten tot ze het bij elkaar gezocht hebben. 

Nee, tegenwoordig trekken we heel modern de medicatie uit de muur. Even een code intoetsen en hopla, je hebt je medicatie. En je stapt weer in de auto.

Ik was erg vroeg om ze te halen. De apotheker was nog niet eens open. Maar dat maakt nu niets meer uit toch? Ik pak mijn zakje en zie dat er een factuur in zit. Een factuur??? Wat nou weer.

Ik zit achter mijn bureau, en maak het zakje open. Een factuur van, schrik niet, 0,21 eurocent. Ik probeer er achter te komen waar dat voor is. Maar er staan verschillende afkortingen met uitleg, maar deze kan ik niet herleiden. Ik besluit om te gaan bellen. Want dit mag vet geld gaan kosten en ze zullen weten dat ze dit willen ontvangen.

Ik bel en vraag om verduidelijking. Ik merk aan de stem dat ik niet de eerste ben. Ze probeert zo rustig mogelijk uit te leggen dat dit weer de nieuwste incassering is.  GVS betekent geleverde vergoeding systeem. Zo verteld ze, nadat ik 3x heb gevraagd of ze het wil herhalen, omdat ik het niet versta. Ze zegt er ook snel bij dat dit waarschijnlijk snel weer zal worden afgeschaft. 

Ik vat samen, dat ik dus nu voor deze factuur die volgens mij veel meer kost dan 21 cent , moet gaan betalen. Dat we inmiddels al zeker vijf minuten samen aan de telefoon zitten en dat ik dan nog niet alles heb opgesomd. Ze raakt geïrriteerd, betaald nou maar gewoon via de bank, dan zijn we er van af. Via de bank?? dat kost mij dus nog eens overschrijf kosten.  Waar zijn we nu mee bezig????
Ik kom ze wel brengen. We verbreken de verbinding.

Ik bedenk me dat in onze zorgwoning er meerderen zijn met deze medicatie, die dus allemaal 21 cent moet gaan betalen. Maar die mensen zitten onder bewind, dus krijgt de bewindvoerder vier facturen van elk 21 eurocent en die moet zij dan via de bank gaan overmaken. Hoe inefficiënt kan je zijn???
Zij krijgt weinig geld voor haar werk, en de zorgvragers hebben ook niet veel. Hoezo we moeten bezuinigen in de zorg??????

Dus ik ga voor die 21 cent weer terug naar de apotheker, ik ga naar binnen, ik trek weer een nummertje en ga op mijn beurt staan te wachten. Als ik aan de beurt ben geef ik haar twee muntjes van 10 en ééntje van 1 cent." Ik kom even een factuur betalen," geeft ik aan. Ze pakt de factuur, schuift me de cent terug want die hoef ik niet te betalen. Ze loopt naar een andere balie en moet op beide facturen een stempel zetten, een handtekening en dat er betaald is. Dan krijg ik mijn factuur terug en mag weer vertrekken.  

HOEZO EFFICIËNTER?????????????????

Ik moet voortaan dus twee keer naar de apotheker, en elke maand 21 eurocent betalen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten