zondag 4 juni 2017

EMPATHIE OF EIGEN BELANG

Er wordt op de deur geklopt. Het is half zes in de ochtend. Slaperig doet de begeleider de deur open. Eén van de zorgvragers staat voor de deur. "Ik ben wakker en kan niet meer slapen." zegt hij. "Ik ben nog niet wakker en wil nog  wel even slapen, want ik moet de hele dag nog werken." zegt zij.

"Sorry, sorry." zegt hij zacht. "Ga nog maar even in bed liggen en als  je mij hoort op de gang mag je naar beneden komen." zegt ze. "Maar ik moet nú naar de woonkamer, want mijn mobiel ligt daar nog." zegt hij aandringend. "Dat kan toch wel wachten tot straks?" vraagt ze.

"Nee dat kan niet, want om kwart voor acht gaat het alarm. Ik wil niet dat de vrouwelijke zorgvrager hierdoor wakker wordt. Dat is niet zo fijn voor haar." geeft hij als verklaring.
Dat is zo lief verteld de begeleider later aan ons. Ze is de mobiel gaan halen, zodat hij het uit kon zetten. Hoe lief is dat??

Het is allemaal eigen belang volgens onze orthopedagoog. Eigen belang?? Daar is ze heel duidelijk in. Volgens haar zijn autisten niet empathisch. Dat betekent dat een autist zich niet kan inleven in het gevoel van de ander. Deze vaardigheid heeft hij niet. Een autist doet alles uit eigen belang.

Want, is dan de uitleg: Hij wil niet dat zij de wekker hoort, anders wordt zij boos op hem en is er misschien wel een escalatie. Dus moet hij de wekker uitzetten om dat te voorkomen. Want hij wil niet dat er een escalatie komt.

Dit is een harde emotieloze uitleg, die ik niet kan geloven. Gisteren was de jongen even bij ons thuis, want hij wilde meehelpen om afval naar de stortplek van de gemeente te brengen. Hij vroeg me om te raden wat hij meegenomen had. Ik begon te raden: "Een boterham in een zakje?" Ik wist dat hij nog niet had ontbeten. Nico fluisterde me het antwoord toe. "Jou telefoon?" vroeg ik. "Ja, klopt en weet je ook waarom?" Ik had geen idee. "Ik heb het meegenomen voor als Nico weer een hartaanval krijgt als we onderweg zijn, dan kan ik 112 bellen." Empathie of eigen belang????????????????
Ja hij wil Nico niet kwijt, dus eigen belang??? Omdat hij een autist is?????????? Ik wil Nico ook niet kwijt, is dat dan ook eigen belang??????????

Hoeveel vrouwen en mannen houden van hun partner, terwijl die partners hen mishandelen????
Dat kan je geen eigen belang noemen. Maar die mensen houden wel van de ander en hebben dus ook empathie.

Zo zwart  wit is het niet uit te leggen. Een van de zorgvragers hangt enorm aan mij. Maar toen ik mijn been brak  gaf hij aan dat ik uit beeld was. Want hij had nu niets aan mij. Ik kon niets meer voor hem betekenen. Dat is eigen belang. Maar iemand die de wekker uit wil zetten en daarbij aanvoert dat hij niet wil dat iemand anders ervan wakker wordt, dat is volgens mij empathisch. Anders had hij wel gezegd dat hij het deed omdat hij niet wilde dat ze boos werd op hem. Dat is eigen belang. Maar dat zei hij niet. Dus ik deel de mening niet dat elke autist altijd handelt uit eigen belang.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten