donderdag 16 juni 2016

ONZE BONDSCOACH LÖW

Afbeelding voor het nieuwsresultaat
Hot nieuws op dit moment is de bondscoach van Duitsland. Löw. Hij was op tv te zien, terwijl hij met zijn hand in de broek zat te krabben. De meesten van ons zijn niet zo opgevoed. En als moeder corrigeer je je zoon als die zoiets doet. Volgens mij moeilijk af te leren op die leeftijd, van Löw. Dus dan maar een gepast excuses op de nationale televisiezender.

Wij hebben onze eigen Löw in de zorgwoning. Bijzondere mensen hebben soms bijzonder eigenschappen. Ze kennen geen gêne, hebben geen idee dat het niet netjes is als je gaat krabben, met je hand in de broek. Toch proberen we steeds weer uit te leggen dat het niet netjes is. Zeker niet in het openbaar. Ook hier is het moeilijk af te leren.

Soms zijn er momenten dat ze toch hun best willen doen. Onze jongen fungeert op peuter niveau en doet dus veel dingen, die peuters doen op die leeftijd. Wie herkent het niet als je kleine begint te wiebelen, op de stoel? Ik vraag dan na een tijdje gewiebel of hij naar de wc moet. Want dat is vaak zo.

Ook bij onze zorgvrager. Hij is zeer autistisch, en als hij ergens mee bezig is en zich daarop concentreert dan gunt hij zich niet de tijd om naar de wc te gaan. Dus gaat hij wiebelen. Je moet hem dan begeleiden naar de wc, want anders moeten we schone kleren halen. Maar tijdens de loop naar de wc, kan het zijn dat hij nog niet is uitgepraat en wil hij zijn verhaal eerst afmaken. Dat doet hij al wiebelend. Moet je je voorstellen dat hij bijna twee meter is, ik een paar koppen kleiner en tegen hem opkijk. En dan staat hij te wiebelen, wat steeds harder gaat, omdat hij het bijna niet kan ophouden.

Van de week stond hij weer bij mij. Had een heel verhaal, waarvan het einde nog niet inzicht was. Hij begon te wiebelen, en het werd steeds heftiger.
"Moet je plassen??" vroeg ik herhaaldelijk.
"Nee" antwoordde hij steeds. Maar het wiebelen werd erger.
Dus vroeg ik nogmaals op duidelijk heldere stem: "Moet je echt niet plassen?????"
Geïrriteerd zei hij weer: "NEE."

"Wat ben je dan aan het doen?" vraag ik verbaast."Ik mag van jou niet aan mijn ballen krabben, want dan krijg ik op me dak, dus ik probeer het op deze manier."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten