woensdag 30 augustus 2017

TANTE DOOR

Ik schenk koffie voor mezelf in, pak de krant van de eettafel en loop richting de bank. Zuchtend plof ik neer en neem een slok van mijn koffie. Even een momentje voor mezelf. Even rust terwijl iedereen bezig is elders in de woning.

Ik sla de pagina om en kom bij de rouwadvertenties. Omdat het een plaatselijk weekblad betreft kijk ik altijd even naar de berichten. Mijn adem stokt. Ik ken iemand ......
en die is nu overleden.

Dorothea Goossens. Wat verschrikkelijk. We noemden haar altijd tante Door. Een markant figuur in Bergen die altijd voor iedereen even tijd had. Een paar maanden geleden hebben we nog zitten keuvelen op het tuinmuurtje voor ons huis. Ze vond de tuin van ons zo mooi.

Tante Door die in mijn zwangerschapstijden altijd even over mijn bolle buik moest aaien. Als hulpverlener in de zorg had ze werkelijk zorg om vele dorpsgenoten. Een lieve vrouw die  met haar duidelijke manier van handelen vele gezinnen heeft geholpen.

Ook ons gezin in de zorgwoning heeft ze goed geholpen. Destijds toen de Anneke in verwachting was van de jongste heeft tante Door zich enorm voor hen ingezet. Het is mede aan haar te danken dat Anneke zich heeft laten helpen na de bevalling, zodat het bij deze drie jongens is gebleven.

Het was misschien voor haar een taak die bij haar functie hoorde,  maar het was een goede oplossing om meer problemen te voorkomen. We zijn haar dankbaar, voor wat ze voor velen in Bergen heeft betekend. Slaap zacht lieve tante Door.

De tijden zijn veranderd. De maatschappij is tegenwoordig veel harder. Mensen zoals tante Door bestaan nog wel maar de hulpverlening heeft andere waarden en normen. Zo was er iemand die al veel kinderen heeft. Vele al uit huis geplaatst zijn. Zelf zag ze in dat het beter zou zijn om zich te laten helpen, zodat er geen kinderen meer bij kwamen. Maar dat moest ze zelf € 300,= bijleggen. Die had ze niet, dus klopte ze bij de gemeente aan met de vraag of zij die driehonderd wilden betalen.
De gemeente zag het niet als taak om die kosten te dragen. Op naar het volgende kind, die misschien weer beperkingen heeft, veel hulp nodig zal hebben en uiteindelijk ook nog eens uit huis geplaatst moet worden. Volgens mij is dat toch duurder dan de driehonderd euro die zij gevraagd heeft........

of zie ik dat verkeerd?????????????????

Geen opmerkingen:

Een reactie posten