zondag 13 augustus 2017

DISCRIMINATIE..... OF TOCH NIET?????????

Na een lange rit vanuit het schone Limburgse land zijn we aangekomen in onze hoofdstad Amsterdam. De weersvoorspellingen zijn gunstig. Mooi wandel of slenterweer.  We parkeren altijd bij de Zeebrug en vertrekken dan met de tram om in het hartje van Amsterdam te gaan winkelen. Bij de automaat koop ik extra kaartjes en we lopen over het spoor naar de overkant waar de halte is voor de binnenstad.

De tram is net vertrokken en daarom moeten we vijf minuten wachten. Langzaam stroomt het perron vol met vooral vakantiegangers. Jongeren die vlakbij op een camping hebben gestaan en nu bepakt met een tent het centrum in willen gaan.

Eén man loopt rond met zijn neus bijna op de grond. We kijken wat hij aan het doen is. Muntjes zoeken. Kennelijk verliezen mensen op deze plek kleingeld uit hun jassen, of tassen. Regelmatig raapt hij een muntje van de stoep.

Anneke heeft nog net tijd om een sigaretje te roken. Zo staan we te kijken naar de mensen om ons heen. Mulan begint te roepen: 'Zie je die vrouw daar?' Hij wijst naar de overkant, waar het perron is die in tegengestelde richting gaat dan de onze. Daar staan twee mensen met elkaar te praten. Een man en een vrouw. 'Zie je dat, die vrouw?' vraagt hij nogmaals. Ik kijk en heb geen idee wat hij bedoeld. Ik zie gewoon twee mensen. 'Wat is er met die vrouw?' vraag ik.

'Die vrouw is lelijk zeg' roept hij. Meerdere mensen kijken nu naar de overkant. We bestuderen de vrouw, voor zover dat mogelijk is. Want ik kan op die afstand toch echt niet beoordelen of het om een mooie of lelijke vrouw gaat. Haar gezicht staat vriendelijk en ze amuseert zich goed met de man.
'Waarom vind jij die vrouw lelijk?' vraag ik hem.

Onze Somalische Mulan zegt vol overtuiging: ' Die vrouw is zwart !!  Zie je dat dan niet? Ik hou niet van zwarte vrouwen. Geef mij maar een Hollands blond meisje.'

Vol verbazing kijk ik van de ene zwarte mens naar de andere. Ik vraag me af of dit nou ook onder discriminatie valt. Hij heeft er waarschijnlijk nog nooit van gehoord.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten