woensdag 1 februari 2017

ALS JE SLIM BENT

Wie kent niet de reclamespot van de Jumbo, waarin oma een paar daagjes komt logeren en overal commentaar op heeft. De hele tijd roept ze : Als je slim bent dan........
Na een tijdje is de man des huizes het zat en raadt haar aan dat als ze slim is ze de bus pakt van elf uur.

Als je slim bent is al jaren onze slogan. Opvoeden van bovenaf  geeft geen mogelijkheid tot onderhandelen en het maakt je zeker niet verantwoordelijk. Gewoon doen wat er van je gevraagd wordt of anders?......................vul maar in iedereen van die tijd weet een antwoord.

Maar van bovenaf werkt niet, zeker niet in onze groep. We hebben een mooi voorbeeld. Eén van onze jongens is aan het werk in de fabriekshal. Het is winter en de kachel staat daar niet al te hoog, Het is nogal een koukleum en dus werkt hij met zijn winterjas aan.

Dan is het lunchpauze. Daarvoor kom je in de lekker verwarmde omgeving van de kantine.
De begeleider die hem begeleidt zegt dat hij zijn jas uit moet doen, want in de kantine is het warm. De jongen voelt dat nog niet, want hij staat te bibberen en heeft nog koude handen.

Hij gaat dus aan tafel zitten met de jas aan. Ik zit nog op kantoor en hoor het op een afstand aan. Ik denk nog, daar heb je het werkwoord moeten weer. Probleem, dat gaat niet werken.
De begeleider geeft nogmaals aan dat de jas uit moet, want het is nu pauze. Er gebeurt niets. De begeleider verheft zijn stem en roept: "doe die jas uit!" De jongen gaat grommen.

Ik sta op en loop de kantine binnen. Ga op mijn plek zitten en maak met een gebaar de begeleider duidelijk om even niets te zeggen. Boos kijkt de jongen me aan. "Ik hou mijn jas aan" zegt hij boos.

"Moet je zelf weten hoor" zeg ik " maar ik vind het niet slim "
"Ik wel" zegt hij opstandig. Schuift zijn bord aan de kant en is zeker niet van plan om te gaan eten.
"Moet je zelf weten, maar straks niet bij mij komen om te klagen dat je verkouden wordt, want dat gebeurt er nu."

Het blijft even stil. Ik heb hem net zelf verantwoordelijk gemaakt. Hij overweegt nu de voor en nadelen.

"Wat vindt jij dan?' vraagt hij. Yes, dit is altijd een omslagpunt. Hij vraagt om advies.  Dus leg ik uit dat je bij het aanhouden van de jas het nu veel te warm krijgt en als je dan later de hal weer ingaat het daar wel heel koud is. Dan loop je dus een risico om verkouden te worden.........
"Maar zelf weten hoor.... voor mij hoef je niet ".............

"Zou het slim zijn als ik dan wel de jas uit doe?? " vraagt hij en begint alvast de rits open te maken.
"Als je slim bent, dan doe je de jas uit en ga je lekker een boterham eten."

"Oké dan," Hij doet zijn jas uit en begint aan de boterham die voor hem staat.
Binnen 10 minuten heeft hij zijn jas uit en eet. Geen escalatie omdat het van bovenaf moest. Maar gewoon verantwoordelijk gemaakt voor zijn eigen gedrag.

"Eet smakelijk, jongen"....................

Geen opmerkingen:

Een reactie posten