zondag 1 januari 2017

EEN NIEUW JAAR MET NIEUWE KANSEN.

Als je alleen maar kijkt naar het verleden, dan sta je met de rug naar de toekomst.

Deze spreuk heb ik thuis op een tegel staan. Dus heb ik me gisteren omgedraaid om verder te kunnen kijken, naar het nieuwe jaar. Toch is dat moeilijk als we van iemand afscheid zullen moeten gaan nemen.

Onze zorgvrager keek gisteren toch even terug op zijn leven. Hij vroeg me hoe lang hij al van de drank af was. 8 jaar al. Acht jaar heeft hij bewust kunnen genieten van zijn kinderen en heeft hij een beter leven gehad dan de jaren ervoor.

Hij zit hierover een tijdje na te denken en zegt dan als verontschuldiging: "Ik heb mijn best gedaan."
Dat heeft hij zeker! Hoe moeilijk is het om als verslaafde te gaan stoppen.

Vooruitzien zou hoop moeten geven, alleen die hoop wordt uitgedrukt in dagen, voor hem. En als ik eerlijk ben zijn dit niet zijn beste dagen. Maar we zullen het ermee moeten doen. We proberen met z'n alleen het zo comfortabel mogelijk voor hem te maken.

Kijken naar de toekomst heeft best veel inhoud. Naast het feit dat we afscheid zullen moeten nemen van sommige dierbaren, kunnen we ook weer nieuw leven verwelkomen. Er zullen relaties worden gebroken en nieuwe gestart. Alles heeft twee zijden.  Dus wens ik de mensen sterkte en anderen veel geluk.

Laten we proberen om samen naar de toekomst te kijken en het verleden de rug toe te keren.
Een beetje vrede en een beetje liefde voor ons allemaal. En alle beetjes samen maken een hele hoop.

Mijn advies voor het komend jaar:
Het is beter om een risico te nemen, dan om niets te doen en er je hele leven lang spijt van te hebben!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten