zondag 9 oktober 2016

LOGEREN

"Als ik nou voor jou de auto ga stofzuigen?" De zorgvrager kijkt me vragend aan. Hij wil graag iets bereiken. Hij heeft geleerd dat als je iets graag wilt, je met honing meer vliegen vangt dan met azijn.

Een hele vooruitgang. Want vijf jaar geleden sloeg hij met de vuist op tafel en wilde iets afdwingen.

Door de voorbeelden van de andere zorgvragers had hij door dat zijn methode niet werkte.  Hij won zelfs advies in en de anderen waren graag bereid om hem te leren slijmen, zoals ze dat benoemen.

Het mooiste wat ze dan gebruiken is het inzetten van de blik van de gelaarsde kat uit de animatiefilm van Shrek. Met de handen tegen elkaar en als het moet op de knieën. Ze hebben dan samen de grootste lol. Vooral als ze dan krijgen wat ze willen.

"Ik ga stofzuigen, voor jou en ik zal heel lief zijn. Ik zal niet moeilijk doen als ik ga slapen en zal je niet in de nacht wakker maken." Daar komt die blik weer van de gelaarsde kat. "pliese" roept hij.

Hij wil graag blijven logeren. Hij mocht vanmiddag even bij ons komen buurten, en wil er gelijk een logeerpartijtje van maken. 

Onze zorgvragers hebben helaas geen familie waar ze af en toe naar toe mogen. De meeste zijn verstoten door de familie en bij anderen gaat het niet vanwege de moeilijkheidsgraad van de zorgvrager. Voor hen is dit best moeilijk. Maar de familie heeft elkaar nog. Helaas is dat bij deze zorgvrager niet het geval. Hij leeft aan de rand van de groep, en is dus enigszins alleenstaand.
Nooit kunnen ze zich verheugen op een logeerpartijtje. 

Dus probeert hij mij nu zo ver te krijgen dat hij mag blijven. "Een paar jaar geleden mocht ik hier ook een hele week logeren. Dat was toen zo leuk........." Weer die ogen.

Het is opmerkelijk waar hij dan op doelt. Er was toen een escalatie, waar hij niets mee van doen had. Om hem er buiten te houden, hadden we besloten dat hij beter af was buiten de woning, tot alles weer op de rails stond. Elke dag kwamen de begeleiders bij ons thuis, in plaats van naar de woning. Wij waren gewoon aan het werk. Toch blijft deze logeerpartij hem bij. Hij heeft het toen zo leuk gehad dat hij blijft proberen.

Hij steekt zijn vingers op en zegt "Al is het maar voor één nachtje.........Hij kijkt me aan en gaat verder..........steekt twee vingers op: Of twee nachtjes is ook goed.....of drie nachtjes.......

Even later stapt hij vrolijk op zijn fiets naar zijn huis. Hij heeft in ieder geval een leuke middag gehad. Volgende keer maar weer proberen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten