zondag 21 augustus 2016

DE VAKANTIE

We hebben net gegeten en zitten nog wat te keuvelen aan tafel. Eén van de zorgvragers zit in de ogen te wrijven. "Ben je moe?" vraag ik. "Nee, hoor dat komt omdat ik achter de computer heb gezeten."

"Ik heb de nachtwacht opgezegd, ik hoef nu in de nacht niet te waken." geeft hij aan. Normaal geeft hij altijd aan dat, ondanks dat er een slaapdienst is, hij toch in de nacht blijft waken. Het is ook moeilijk voor hem om zoveel verschillende begeleiders te vertrouwen. Dat kost tijd.

"Ik weet hoe dat komt, dat hij nu wel gaat slapen" zegt een andere zorgvrager.
"Dat komt omdat jij er bent." is zijn conclusie en wijst naar mij.
De ultieme veiligheid. Maar ja, ik draai ook al heel wat jaren mee.

"En mijn suikerwaarden zijn heel goed in de vakantie" zegt de zorgvrager trots, die diabeet is.
"Ik weet hoe dat komt," zegt de andere zorgvrager weer.
"Dat komt omdat jij er bent." is zijn conclusie en wijst weer naar mij.
Het is wel typisch, maar ook te begrijpen, want ze heeft nauwelijks de kans om iets stiekem te eten. Ik ben er steeds. Ze wil geen problemen, dus past ze op. Ze is ook de enige die al vroeg aangeeft dat ze blij zal zijn als de vakantie om is. Want dan wordt het weer gewoon. Lees hier, dan kan ze weer ongezien snoepen.

Het is logisch dat iedereen goed in zijn vel zit. Want voor hen is deze situatie, tijdens de vakantie, de meest veilige. Ze verheugen zich op de uitjes. Er is weer een nieuwe CD gemaakt. Dus we kunnen vakantie vieren.

Toen we begonnen lag er op onze kussens op bed een blaadje met de wens dat we goed konden slapen de komende tijd en een fijne vakantie gewenst. Zij zien helemaal niet dat wij als begeleiders moeten werken en eigenlijk geen vakantie hebben. Zij vinden dat wij nu ook vakantie hebben, want we gaan toch samen uitjes maken?

Wel weten ze dat wij na hun vakantie, zelf vakantie hebben. Want ook daar denken ze over na.
"Ik hoop dat het de hele maand september slecht weer is, waar jullie zijn. De hele dag regen en storm."

"Ik weet waarom hij dat zegt." zegt een andere zorgvrager.
"Hij hoopt dat jullie dan snel terug komen, omdat het hier mooi weer is. Want hij kan niet zolang zonder jullie"

Het blijft moeilijk voor ze. Maar ze missen de andere begeleiders echt wel. Ze hebben het steeds over hen. Wat zullen ze blij zijn als alles weer gewoon is. Als de anderen allemaal terug zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten