woensdag 27 april 2016

ACUTE BLINDEDARMONTSTEKING DEEL 2



Afbeeldingsresultaat voor pleister
Ze staan ons op te wachten als we bij het ziekenhuis aankomen. We mogen gelijk in een onderzoekskamer gaan zitten van de SEH en moeten wachten op een arts.

Er komt een assistent die bloed afneemt en dan is het weer wachten...wachten...wachten.
Dan komt de bevestiging dat het een acute blindedarm is en dat hij klaar gemaakt moet worden voor een operatie.

De assistent komt weer en geeft aan dat zijn kleren uit moeten om vervolgens een schort aan te doen.
Hij is te ziek om het zelf allemaal te kunnen, dus we beginnen samen de kleren uit te doen. Groot is onze verbazing als de eerste sok uit gaat. Net als bij alle vingers heeft hij ook bij elke teen een pleister er omheen. Ik begin inmiddels te begrijpen waarom zijn ouders steeds klagen over hoe duur pleisters zijn. Bij de tweede sok hetzelfde aanblik. We hebben het dus over tien vingers en tien tenen.
Daarnaast heeft hij een rekverband om beide polsen en beide ellebogen. Maar ook om één enkel zit een heel lang rekverband, die er niet zo fris uitziet.

Verbaast vraag ik hem:"Waarom heb je dat verband om je enkel zitten?"
"Dat moet van de dokter"zegt hij zwak. Ik denk na, hij is al een tijdje bij ons en kan me niet herinneren wanneer hij een dokter heeft gezien.
"Waarom heeft de dokter dan gezegd dat er een verband om heen moet?"vraag ik nog steeds verbaast.
"Omdat ik hem verzwikt heb" zegt hij. Ik probeer me in te beelden wanneer dat dat was. Want ik had er nog nooit van gehoord.
"Hoe oud was je toen dat gebeurde?"vraag ik nieuwsgierig.
"zes jaar, ik weet het nog precies, het was bij de speeltuin en mijn oma heeft me naar de dokter gebracht" verteld hij.

Oké, zes jaar oud, denk ik, hoe oud hij nu is, volgens mij 20 jaar. Dat is dus veertien jaar geleden.
"Doe je dan nog steeds elke keer er verband omheen?"vraag ik.
"Ja want dat moet van de dokter, dat heeft hij gezegd" zegt hij stellig.

Ik denk na, wat is hier nu mis gegaan?. Hij doet dus al veertien jaar verband om zijn enkel.
Ik zit te peinzen en te gissen. dus vraag ik hem;"waarom doe je er nu nog steeds verband omheen?"
"Ik heb nog geen opdracht van de dokter gekregen dat ik er mee moest stoppen"

Het toppunt van autisme. De dokter geeft opdracht om er verband om te doen, maar geeft niet aan voor hoelang. Iets waar we rekening mee moeten houden voor in de toekomst.

We gaan verder met de voorbereidingen op de operatie.........................


Geen opmerkingen:

Een reactie posten